Kostråd för gravida

Under sin graviditet är det många som börjar tänka lite extra på vad man äter, och det är faktiskt något man bör tänka på. Många är vi bekanta med uttrycket ”Jag äter för två” när man är gravid. Med detta menas inte att man ska äta dubbelt så mycket, utan att man bör tänka på vad man äter, och att man får i sig all näring, vitaminer och mineraler som kroppen och bebisen behöver. Dels för att du ska må bra, och att bebisen ska utvecklas bra inne i magen.

Enligt Livsmedelverkets rekommendationer bör man äta en varierad kost med högt näringsinnehåll. Det är inte kalorierna man ska sträva efter, utan näringsinnehållet. Olika sorters mat innehåller olika sorters näringsämnen, och därför är daglig kostvariation viktigt att tänka på. Ett enkelt tips är att följa den gamla hederliga tallriksmodellen. Äta lite av varje del i kostcirkeln. Denna klassiska modell har liksom hamnat lite i skymundan bakom alla dagens dieter och mattrender. Det är ett säkert kort med balans som fungerar för de allra flesta, och som innehåller all näring du behöver.

Det är bra om man kan få i sig fisk 2-3 dagar i veckan, inte bara när du är gravid utan alltid. Var inte rädd för att äta fisk under graviditeten! När du är gravid måste du dock tänka lite extra på vilken fiskart du äter av, och vart den är fångad. Är den viltfångad eller odlad? Detta beror på de höga halterna av tungmetaller och miljögifter som finns i fisk från vissa arter/fiskområden. Även vissa ostar kan vara bra att undvika. Se hela listan över vilka fiskarter och ostar som du kan äta/bör undvika på Livsmedelsverkets hemsida.

Genom att äta en varierad allsidig kost får du i dig det som du och bebisen behöver. Om du är orolig över att du får för lite av något kan du komplettera med vissa kosttillskott och vitaminer. Exempelvis extra omega 3, järn och folsyra. Kvinnliga vitamintabletter från hälsokostaffärer eller apoteket kan vara ett bra komplement. Rådfråga dock alltid barnmorska eller apotekspersonal innan du börjar med kosttillskott. Det finns gott om naturliga vitaminkällor så som fisk, kött, skaldjur, torkade bär och frukter, nötter, frön, baljväxter, spenat och ärtor.

Har du funderingar över något specifikt födoämne eller livsmedel så tveka inte att kontakta din barnmorska eller vänd dig till livsmedelsverket för mer information.

Dela med dig av dina bästa kostråd, hur gjorde du när du var gravid?