JollyPanelen – Recension Doona+ babyskydd

JollyPanelen är Jollyrooms egen bloggpanel, där några av Sveriges mest omtyckta och lästa bloggare ingår. Elin Edefrid driver Sveriges största barnvagnsblogg där hon testar och recenserar barnvagnar. Hennes bloggområde i JollyPanelen är just därför barnvagnar, och hon bjuder på många bra tips och idéer. Här skriver hon om Doona+ babyskydd.

Doona+ är en helt ny produkt på marknaden, ett babyskydd och en barnvagn på samma gång. På detta babyskydd kan du fälla ut hjul så att det även kan användas som barnvagn. Jag har testat Doona+ i samarbete med Jollyroom, men eftersom mina barn är lite för stora för denna produkt vill jag med en gång påpeka att jag inte har kunnat testa denna produkt lika utförligt som jag annars brukar göra.

Sittdel
Doona+ har en sittdel som ett traditionellt babyskydd, dock upplever jag den som lite högre i ryggen. Det går inte att ställa in lutningen, utan den är i en fast halvliggande position. Dock finns ett spädbarnsinlägg som gör sittdelen lite mer plan för bebisar, denna ska tas bort när barnet väger 5 kg. Det finns också en huvudkudde som sitter fast i bältet som alltid ska användas. Den är gjord i memory foam som gör det mjukt för huvudet, dock upplevde jag att kudden sitter dåligt på plats och glider ner hela tiden. Doona+ är godkänd upp till 13 kg och klädseln är gjord i bambu som både är miljövänligt och hygieniskt.

Sittdel rätt.jpg
 

Min son på 27 månader som är ca 90 cm lång är tydligt urväxt till Doona+. Hans ben sticker ut för mycket för att han ska kunna få plats i bilen och han är för lång för det högsta läget på bältet. Med en ligglängd på 79 cm bedömer jag dock Doona+ som ett rymligt babyskydd och jag tror att det skulle fungera upp till ca ett års ålder för dem flesta bebisar.

Sele
Doona+ har en fempunktssele, som fungerar som på de flesta andra babyskydd. Det är ställbart i höjd och i tre olika lägen, där du får trä ur selen på baksidan för att ställa om höjden och för att göra selen längre trycker du in en knapp vid barnets fötter. Selens spännen ska pusslas ihop med varandra innan de trycks ner i spännet. Du trycker på den röda knappen för att knäppa upp selen. Selens muddar sitter dåligt på plats och glider ofta ner.


Sele rätt.jpg
 

Sufflett
Doona+ har en enkel sufflett som kan fällas fram eller bak, den låter lite när den fälls. Suffletten är också helt avtagbar.

suflett 1 rätt.jpgsuflett 2 rätt.jpg

Fotstöd
Barnets fötter kan vila mot själva stolen när de är korta, men för ett längre barn sticker fötterna ut och det finns inget stöd.

Handtag
Handtaget kan ställas i två olika höjder, men det är bara ett av lägena som är tänkt för att köra vagnen. Handtaget är antingen 82 eller 98 cm högt och det är alltså 98-cm-läget som är till för att köra den som en vagn. Det är ett lågt handtag, för mig som är 167 cm lång fungerar det bra, maken som är 184 cm tycker det är väl kort. Handtaget höjs och sänks genom att trycka in knappen i mitten av handtaget. Handtaget kan också ställas rakt upp och kan då bara användas i det låga läget. Det är till för när du ska bära den. För att vinkla handtaget trycker du in de vita knapparna längst ner på sidan av handtaget.

handtag 1 rätt.jpg
handtag 2 rätt.jpg
handtag 3 rätt.jpg
handtag 4 rätt.jpg

Varukorg
Doona+ har ingen varukorg, det finns dock ett extra tillbehör som blir som en varukorg som hänger bakom vagnen som dock bara kan användas i vagnsläget, inte i bilen.

Broms
Doona+ har en parkeringsbroms som är enkel att använda, du trycker ner den röda pedalen för att bromsa och trycker ner den gröna pedalen för att lossa bromsen.

broms rätt.jpg

Hjul
Doona+ har ganska små EVA-hjul, framhjulen är svängbara och går inte att låsa, de är 13 cm i diameter och bakhjulen är 17 cm i diameter. Det fastnar en och annan sten i hjulen och det finns ingen fjädring på vagnen.

hjul 1 rätt.jpg
hjul 2 rätt.jpg

Omvandling
Det är lätt att växla mellan barnvagnsläge och babyskyddsläge med Doona+. Alla knappar är lätta att trycka in och de är logiskt placerade.

För att gå från barnvagn till babyskydd trycker du in knappen på mitten av handtaget och skjuter ner handtaget. För att vika fram handtaget trycker du in de vita knapparna längst ner på handtaget. Håll sedan Doona+ i handtaget medan du trycker in den röda knappen och drar den vita knappen mot dig. Ta stöd med foten mot hjulet och vik Doona+ bakåt så fälls hjulen in. För att göra om till barnvagn igen så håller du den i handtaget, trycker in knappen baktill och hjulen vecklas ut. Fäll sedan fram handtaget så är det färdigt.

Här kan du se en video av hur det går till. 
 

Babyskyddsfunktionen
Doona+ är godkänt som ett vanligt babyskydd i bilen upp till 13 kg. För den första tiden finns en babydyna som ska användas. Den största skillnaden jämfört med ett vanligt babyskydd, förutom att den har hjul, är att det väger ganska mycket mer än ett vanligt babyskydd. Eftersom den har hjul är det inget större problem men just i momentet när den ska lyftas in och ut ur bilen upplever jag den som ganska tung.

Babyskyddet monteras på liknande sätt som vanliga babyskydd. Bilbältets midjebälte ska dras i hakar över barnets mage och bilbältets axelbälte ska dras i en blå hake bakom babyskyddets rygg. Bältesdragningen markeras som alltid på bilbarnstolar med blåa fält. För att fästa babyskyddet säkert i bilen ska du också vika fram handtaget mot bilsätets ryggstöd. Det förhindrar att babyskyddet slår runt i en eventuell krock. monterad i vår Saab 9-5 med två bakåtvända stolar bredvid (en Britax Hi-way i mitten och en Axkid Kidzofix bakom passagerarsätet). Förarsätet är inställt så som min man på 184 cm har det när han kör. Jag blev faktiskt lite förvånad att det rymdes så bra, det tar kanske lite mer plats än ett vanligt babyskydd i bilen, men inte mycket och som ni ser rymdes tre bilstolar i baksätet.

Det finns också en bas till Doona+, om du vill slippa att spänna fast den med bälte varje gång. Basen kostar 1999 kronor. Basen monteras med isofix så det kräver att bilen har isofix-fästen. Basen monteras enkelt genom att klicka i den i isofixfästena och dra ner stödbenet till golvet. Stödbenet har en markering som visar grönt när det är rätt monterat.

När du har en bas monterad i bilen är det bara att klicka i babyskyddet i basen och du slipper montera det med bälte. Basen har en extra säkerhet som gör att du endast kan klicka fast det om alla fyra fästpunkter är i. Om bara två av fästpunkterna är i fastnar inte babyskyddet.

babyskyddsfunktion rätt.jpg

Körkänsla & Hanterbarhet
Doona+ är väldigt liten och väldigt låg, och när man ser den kan man lätt få för sig att den ska vara lite som en dockvagn att köra och med alla sina funktioner kunde vara väldigt ranglig, så är inte fallet. Med hänsyn till sin design och enkelhet skulle jag nästan kalla den rejäl och gedigen. Det är en stadig vagn som inte alls känns glappig eller ranglig. Däremot är hjulen inte de största och fjädringen lyser med sin frånvaro, vilket ändå gör att det är en vagn som passar absolut bäst på asfalt och golv. Det är ingen vagn för långpromenader, och med tanke på det svenska klimatet samt hur vi använder vagn i Sverige så kräver det nästan att du har en vagn till. Men Doona+ är ett superbra alternativ som bilvagn och shoppingvagn för den som åker bil och ofta tar bilstolen ut och in i bilen passar Doona+ riktigt bra. Det går riktigt snabbt att konvertera den från bilstol till barnvagn och du slipper ha med dig ett chassi i bilen, du har hela bagageutrymmet över för shopping. En stor fördel för de som har litet bagage. Jag upplever det som väldigt enkelt att ta ur Doona+ från bilen och konvertera till barnvagn

Jag har inte kört Doona+ särskilt mycket eftersom mina barn är lite för stora för den, men det lilla jag kört så gillar jag den. Den rullar riktigt bra och är lättsvängd. Även med min son i, som fyller upp hela maxvikten på 13 kg så rullar den riktigt lätt och är enkel att köra. Att den både är kompakt och lätt gör att den svarar väldigt snabbt på alla signaler och innan du vet ordet av har den svängt runt och vänt om helt. Jag tycker nog nästan den är lite rolig att köra, nästan som en leksak. Det tyckte dottern också som passade på att köra runt lillebror i den, handtaget passade henne perfekt när det var i lägsta läget. Min man på 184 cm tycker dock att handtaget är väl lågt och han slår också i fötterna i bakhjulen ibland, förmodligen för att han går så brett med benen.

Många har nog någon gång haft problemet att de behöver ha med sig ett babyskydd i kollektivtrafiken och då måste Doona+ vara det perfekta valet. Här har du ingenting att släpa på utan du kan lätt köra omkring bilstol och barn. Doona+ tar väldigt liten plats på bussen och är riktigt kompakt som “barnvagn” och när du sedan behöver ett babyskydd så är det bara att fälla in hjulen, spänna fast och köra iväg, riktigt smidigt.

Doona+ är också godkänd att ta med på flygplanet och spänna fast i flygplansstolen. Väldigt smidigt om du ska resa utomlands.

Tillbehör
Till Doona+ ingår ett sätesskydd som placeras på bilsätet för att skydda det från smuts. Det finns även massor av tillbehör att köpa till. Nästan alla tillbehör snäpps fast med små hakar runt kanten på babyskyddet, väldigt enkelt gjort. Ett av de smartaste tycker jag personligen är väskan som hängs på ryggen av Doona+ som blir som en varukorg. Den har öppning med dragkedja och är godkänd för 3 kg.

Ett annat tillbehör är regnskyddet som är i klarplast och har en stor lucka framtill som öppnas upp med dragkedja. Luckan är så stor att du kan ta ut barnet genom den utan att ta av regnskyddet. Självklart finns även vädringshål i regnskyddet. Regnskyddet kostar 349 kronor.

Essentials bag är gjord för att hänga på handtaget och godkänd för att där lasta 1,5 kg i. Väskan rymmer det mest nödvändiga och hakas fast på sidan av chassit, väldigt enkelt. Bland tillbehören finns också ett solskydd som också fäst med hakar, väldigt enkelt gjort. Och det finns även ett myggnät speciellt anpassat till Doona+.

regnskydd rätt.jpg
babyväska rätt.jpg

Sammanfattning & Betyg
Doona+ är en helt ny produkt, något liknande har aldrig funnits på marknaden förut, det är jättekul när det kommer nya grejer och produkterna utvecklas. Just den här produkten tycker jag dessutom är riktigt smart. När du köper en Doona+ slipper du tänka på travelsystem och att ha en barnvagn som är smidig att ha med i bilen. Du lägger lite mer pengar på babyskyddet och det väger lite mer än ett vanligt babyskydd, men i gengäld får du en barnvagn på köpet. Detta vidgar användningsområdet för babyskyddet enormt mycket. Med alla de smarta tillbehören känns det dessutom som att tillverkarna av Doona+ verkligen tänkt på detaljerna och uppgraderat Doona+ så att den ska fungera i de flesta situationer i vardagen. Dock så vill jag här påpeka att små spädbarns ryggar inte ska sitta i den lutande positionen hela dagarna, de behöver komma upp och sträcka på sig ibland.

Doona+ är liten och smidig, nästan lekfull att köra, den passar föräldrar som åker mycket bil och som kanske har lite utrymme i bilen och som vill hålla det enkelt och smidigt.

Största nackdelen som barnvagn sett, är att ryggen inte är ställbar, den har varken sittläge eller liggläge. Den har också små hjul som gör att den lämpar sig bäst för plana underlag och handtaget är ganska lågt. Som babyskydd sett är de största nackdelarna att den väger mer och är lite större än vanliga babyskydd. Men när man får två produkter i en, får en kompromissa någonstans. Doona+ lanseras i Sverige i mitten av maj och kommer att finnas i fyra färger. Den kostar 3995 kronor och basen kostar 1999 kronor. Den kommer bland annat finnas att köpa hos Jollyroom.