Därför älskar våra små Babblarna!

YouTube-stjärnorna Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo fortsätter att få ögonen på små barn att glittra – den här gången i TV rutan! Tusentals små barn beräknas ha suttit klistrade framför TV-rutan imorse när Babblarna hade premiär i Barnkanalen. Men vad är det egentligen som gör att Babblarna förtrollar våra små? Vi har läst in oss på intervjuer med skaparna Anneli Tisell och Irené Johansson för att ta reda på det!

Succén Babblarna startade på YouTube år 2010 och blev snabbt helt ofattbart populärt bland små troll runt om i Sverige. Idag har YouTube-kanalen 150 000 prenumeranter och klippen har sammanlagt visats nästan 250 miljoner gånger! Nu tar skaparna bakom Babblarna nästa steg genom att ingå ett samarbete med Barnkanalen, vilket innebär att vi nu framöver kommer kunna följa Babba och hens vänner på TV varje vardagsmorgon klockan 06:25.

Idén bakom Babblarna uppkom när skaparen Anneli Tisell letade efter ett verktyg som kunde hjälpa hennes son med språkinlärningen. Anneli teamade då upp med språkpedagogen Irené Johansson, och fram växte ett gäng små, sjungande, färgglada figurer som syftar till att förenkla språkinlärningen för barn med svårigheter. Så förutom att ha många yttre attribut som drar till sig barns uppmärksamhet, så som starka färger, stora ögon och rörelser som liknar barnens egna, så är Babblarna ett pedagogiskt redskap som främjar språkutvecklingen. Och precis som aktivitetsleksaker som stimulerar nya sinnen hos små barn och bjuder på många nya intryck, så vet vi ju att lek som kombinerar nytta och nöje är en homerun för nyfikna små!

Psst… För er som fortfarande inte fått nog av Babblarna trots att ”Bergochdalbanehit” och andra goingar går på repeat där hemma så har vi samlat lite ytterligare favoriter nedan!

Babblarna.jpg

Påslakanset - Snuttefilt - Film - Babygym 

Ha en världsbäst dag alla fantastiska!

Varma hälsningar,

Personalen på Jollyroom.