Tips – så sover du bättre som gravid!

”Det du gör under dagen, påverkar hur du sover under natten”. Ja det låter ju logiskt, men den stressiga vardagen kommer emellan. Idag tipsar vi om 5 saker du kan försöka tänka på för att sova bättre som gravid.

”Lyssna på din kropp”, är oftast lättare sagt än gjort. Bland alla måsten knuffas den verkliga känslan bort och din kropp får dig att känna och tro att du orkar – vilket du inte alltid gör!

Vila var 90:e minut
Ha som standard att variera ditt jobb med en kort stunds vila. Jobba 60–90 minuter och ta sedan en paus på 10 minuter (även om du inte känner att du behöver en paus). Jobba 60–90 minuter igen och ta en paus på 10 minuter, igen. Upprepa under hela dagen!

Ligg ner när du vilar
”Jaha” tänker du, ”vart då någonstans?”. Jo, så länge du har en yogamatta och en kudde fungerar golvet bra. Under dessa 10-minuterspauserna du från och med nu kommer börja ta, hade det även gjort susen om du kunde avlasta din kropp genom att ligga ner. När du ligger ner avlastar du nämligen nedre delen av ryggen, magen, knäna och anklarna och ger kroppen chansen att återhämta sig under dagen, så att den slipper stressa under kvällen/natten när allt du vill är att sova.

Avlasta kroppen
Ta hjälp av värmekudde, gravidkudde, amningskudde eller en helt vanlig kudde. Det finns många produkter som kan avlasta och göra underverk för din kropp. Du bär på ett barn, det är inte konstig att din kropp känner sig trött, speciellt inte efter en dag med fullspäckat schema. Gravid-och amningskuddarna från BBhugme kan formas och avlasta de delar av kroppen som tar som mest stryk under dagen. 

Skaffa en luftfuktare
Under graviditeten kan det vara svårt att sova på grund av nästäppa som i vissa fall kan göra att du känner andnöd. En luftfuktare i sovrummet kan lindra dessa besvär betydligt, värt att testa!

Motverka halsbrännan
Halsbränna är någonting alla kan få, men som har en tendens att dyka upp under en graviditet. Att halsbränna är vanligt hos gravida, speciellt under de sista månaderna, beror på att fostret och livmodern trycker på buken / magsäcken. Halsbrännan kan bli värre när du ligger ner vilket därmed kan påverka din sömn. Några saker du kan tänka på för att på bästa sätt undvika halsbränna är:
-Tugga maten ordentligt så att din mage slipper arbete så mycket.
-Drick vätska mellan måltiderna och inte till måltiderna.
-Sov med huvudet högre upp. Använd kuddar för att komma cirka 15 cm högre.

Här nedan är de fantastiska kuddarna från BBhugme.

bbhugme.jpg1. Grön 2. Grå 3. Lila  4. Rosa 5. Beige

Dessa gravid- och amningskuddar från BBhugme är designade och utvecklade av tre norska, kvinnliga kiropraktiker och entreprenörer, som specialiserat sig inom muskel- och skelettbesvär hos barn och gravida. Det handlar framför allt om att vila kroppen rätt, och dessa kuddar ger just den support nedre delen av ryggen, magen, knäna och anklarna behöver för att kunna avlastas. Ändbitar ”Pebbles” gör det möjligt att justera längden och fastheten på kudden. Dessa bitarna är gjorda av BPA fri silikon, och kan dessutom användas som bitring när småttingarnas tänder börjar - two in one!

Ps. Läs gärna vårt tidigare inlägg om eventuell sömnbrist när du har småbarn"Sömnbrist och småbarn - så klarar du det".