Kundservice

Ångerrätt, retur och garanti

Om du inte är 100 % nöjd med ditt köp kan du enkelt skicka tillbaka varan till oss och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar från den dag du mottar din produkt och öppet köp i 365 dagar.

OBS! Om du har mottagit en skadad produkt ska du inte skicka den retur. Kontakta i stället kundservice för att göra en reklamation. Läs mer nedan om vad som gäller för reklamationer.

14 dagars ångerrätt

Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt anpassats efter dina önskemål eller på produkter som av hygienskäl inte kan återlämnas om dess försegling brutits. Om en vara har plomberats eller förseglats på annat sätt får du inte bryta förseglingen om du vill utöva din ångerrätt.

Om du vill utöva din ångerrätt ska du följa instruktionerna som anges här. Om du inte vill använda ovan alternativ kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, du hittar den här.

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Jollyroom. Varan ska skickas väl emballerad i gott skick. Om varan inte returneras i godtagbart skick har Jollyroom rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Du kan läsa mer om det här.

Hygienprodukter
Ångerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl. Detta omfattar till exempel bröstpumpar, maskiner för modersmjölkersättning, kosmetiska produkter, underkläder o.s.v. Detta gäller även produkter med begränsad hållbarhet som snabbt kan försämras eller bli för gamla, och produkter som klassas som färskvaror. Undantag ges vid retur av amningsbh, där man har provat produkten med amningsinlägg.

Produkter i försämrat skick
Om produkten har använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fastställa dess egenskaper och funktioner, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice som bedömer om en retur kan göras. 

365 dagars returrätt

När du handlar hos Jollyroom har du rätt att returnera en oöppnad produkt inom 365 dagar och få produktkostnaden återbetald.

Öppet köp gäller och ger dig alltså rätt att skicka tillbaka en vara upp till 365 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning. Produkter utan förpackning kan också returneras inom 365 dagar så länge alla etiketter, klistermärken, o.s.v. är intakta och fortfarande sitter fast på produkten. Varan måste returneras i samma skick som du fått den och får inte ha använts.

Du är själv skyldig att betala kostnaden för returfrakten om du vill utnyttja din rätt till öppet köp.

Så returnerar du en vara

Nedan följer instruktioner om hur du returnerar din köpta produkt, för att din ångerrätt eller rätt till öppet köp ska gälla.

Budbee
Returnera en vara genom att följa dessa steg:

  1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
  2. Kontakta kundservice som skickar ut en retursedel till dig via mejl.
  3. Lämna in paketet till ett PostNord-ombud eller boka upphämtning av paketet i PostNord-appen eller via PostNords hemsida. Spara kvittot som returbevis. 

Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.

Postnord
Returnera en vara genom att följa dessa steg:

  1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
  2. Fäst den medföljande returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln. (I vissa leveranser medföljer ingen retursedel. Då behöver du först kontakta kundservice som skickar ut en retursedel till dig via mejl.)
  3. Lämna in paketet på ett PostNord-ombud eller boka upphämtning av paketet i PostNord-appen eller via PostNords hemsida. Spara kvittot som returbevis.

Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.

Leverans direkt från leverantör
Några av våra produkter skickas direkt från leverantörens lager i stället för vårt eget. När du köper en produkt som skickas från leverantörens lager får du en beställningsbekräftelse från Jollyroom och en leveransbekräftelse med spårningslänk från leverantören. Om du behöver returnera eller reklamera din produkt som skickats från leverantörens lager kontaktar du leverantören för vidare hjälp.

Varor som skickas direkt från våra leverantörers lager levereras med DPD. DPD levererar fram till den danska gränsen och överlämnar därefter ansvaret till PostNord för fortsatt leverans hem till dig. Vi strävar alltid efter att säkerställa en smidig och effektiv leverans för dig.

Returavgift

Nedanstående returavgifter tas ut när du utnyttjar din ångerrätt eller rätt till öppet köp: 

  • Kläder och skor – 49 kr
  • Övrigt smått och mellanstort gods (paket med vikt under 20 kg) – 99 kr
  • Skrymmande gods (paket med vikt över 20 kg) – 249 kr
  • Övrigt gods (varor som levererats på pall) – 399 kr

Om du vill returnera fler produkter, såsom kläder och en studsmatta (dvs. vara över 20 kg) så är det alltid den dyraste returavgiften som skall debiteras. 

Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror lämnas in till vald transportör på ett korrekt sätt. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.

Returfraktkostnaden dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du eller någon i ditt ställe har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du även fraktkostnaden du betalade vid köptillfället återbetalad. Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas fraktkostnaden inte. 

Önskar du att neka ditt paket hos ombudet måste du kontakta vår kundservice innan detta görs för att inte bli debiterad avgiften för ej utlöst order.

Om produkten är skadad, om du inte har fått din retursedel eller om du har några andra frågor, kan du alltid kontakta oss via vår kundserviceportal.

Avarda

Har du gjort en retur kommer vi att skicka en uppdaterad faktura till dig med nya beloppet via epost. Du kan även logga in på Mina Sidor för att se det uppdaterade beloppet så snart din retur är registrerad. Har du gjort en fullretur (utan returavgift) kommer ingen uppdaterad faktura skickas ut, då det inte finns något kvar att betala. Om du har returnerat på ett delbetalningskonto skickar vi ut en ny månadsfaktura följande månad och därmed ingen uppdaterad faktura.

Klarna

Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10. 

Ej uthämtat paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för den hantering som uppstår om du inte hämtat ut levererade produkter i tid (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 299 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan behöver du först kontakta kundservice som hjälper dig med en retur av paketet.

Så byter du en vara

Om du önskar byta din vara till en annan storlek, färg eller modell ska du returnera varan enligt instruktionerna ovan och lägga en ny beställning på den vara du önskar. När vi har hanterat din retur får du pengarna tillbaka minus returfrakt. Se ovan för returvillkor och priser på returfrakt.

Om du vid köptillfället har använt en rabattkod, mängdrabatt eller liknande, måste du kontakta kundservice för att få ersättning så att du kan beställa på nytt.

Reklamation

När du handlar hos Jollyroom har du 1 års garanti på alla produkter, och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. För varor med digitala delar är reklamationstiden tre år eller den längre tid som avtalet löper.

Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av Jollyroom, för att produktgarantin ska gälla. Produktgarantin innebär att du, beroende på situationen, kan erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset. Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.

Om du vill göra en reklamation och/eller göra produktgarantin gällande, vänligen kontakta vår kundservice via vår kundserviceportal. Vi kommer att be dig att skicka en beskrivning av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa dig vidare i processen. Eventuell återbetalning kommer att ske så snart som möjligt efter att vi har mottagit och registrerat den defekta produkten på vårt lager.

Jollyroom betalar givetvis kostnaden för returfrakten om du gör produktgarantin eller reklamationsrätten gällande.

Prisgaranti

Handla med prisgaranti och ha råd med mer roligt med familjen! Vi arbetar aktivt för att du ska kunna handla till låga priser på Jollyroom. Om du hittar en produkt billigare i en annan butik, eller på vår egen hemsida, matchar vi priset på nedanstående villkor. Så här går du till väga för att nyttja prisgarantin.

Prisgaranti mot konkurrenter:

  • Prisgarantin gäller för produkter i alla fysiska butiker och onlinebutiker registrerade i Sverige.
  • Du kan ansöka om prisgaranti innan du har lagt din beställning eller upp till 7 dagar efter att du har genomfört ditt köp.
  • Priset på produkten du jämför mot måste vara giltigt dagen du skickar in ansökningen eller inom 7 dagar efter datumet då du har genomfört ditt köp.
  • Vissa varumärken och produkter säljs exklusivt hos Jollyroom – se nästa punkt för prisgaranti på vår egen hemsida.

Prisgaranti mot Jollyroom.se:

  • Prisgarantin gäller även på Jollyrooms hemsida, vi betalar gärna mellanskillnaden om vi har sänkt priset på produkten efter att du har genomfört ditt köp.
  • Om du ser att priset ändras efter att du gjort din beställning kan du åberopa prisgaranti senast 7 dagar efter ditt köp. Du kan även åberopa prisgaranti innan du lagt din beställning om du hittar samma produkt till ett lägre pris hos en konkurrent.
  • Prisgarantin är giltig om priset på ditt köp sänks på vår hemsida upp till 7 dagar från den dag du gjorde beställningen.

Krav på prisgaranti

Innan du ansöker om prisgaranti ber vi dig kontrollera så att produkten, priset och butiken uppfyller följande krav:

  • Priset (inklusive frakt, avgifter, moms och dylikt) ska vara lägre i den andra butiken än hos oss.
  • Vår produkt ska vara exakt likadan (märke, typ, modellår och specifikationer) som produkten i den butik du jämför med.
  • Produkten ska vara i lager hos butiken du jämför med. De måste kunna leverera produkten omedelbart när Jollyroom kontrollerar informationen.
  • Produkten ska vara ny och får inte ha använts som utställningsexemplar eller liknande.
  • Prisgarantin gäller inte vid konkursförsäljning, stängningar eller andra fall där du inte erbjuds garanti eller reklamationsrätt efter ditt köp.
  • Prisgarantin gäller inte med personliga rabatter som man exempelvis får genom att vara medlem i en klubb eller grupp alternativt genom att agera på ett speciellt sätt på Facebook eller andra medier.
  • Prisgarantin gäller endast vid inköp av produkter för privat bruk, inte för återförsäljning. Jollyroom förbehåller sig rätten att begränsa prisgarantin till ett exemplar av varje produkt per kund.

Så får du prisgaranti

Kontakta vår kundservice via vår kundserviceportal för att vi ska behandla din ansökan om prisgaranti. Innan du skickar meddelandet ber vi dig dubbelkolla så att alla krav är uppfyllda och att bifoga dokumentationen som ombeds nedan.

Dokumentation från alla onlinebutik (även Jollyroom.se):

  • Skärmdump som visar datum, produkt och pris.
  • Direktlänk till produkten från butiken där du har hittat den till ett billigare pris.
  • Beräkning av det totala priset (inklusive fraktkostnader, moms, avgifter med mera) som visar på att produkten totalt sett är billigare i butiken än hos oss.

Dokumentation från fysisk butik:

  • Kopia av annons, tidskrift eller liknande som visar produktens pris och giltighet.
  • Butikens kontaktuppgifter så att vi kan bekräfta din information.

Mellanskillnaden för produkten betalas till ditt konto inom 14 dagar från det att vi har mottagit och godkänt fallet för prisgaranti.

Förlossningsgaranti

Jollyroom har förlossningsgaranti på alla produkter. Garantin gäller upp till 4 veckor efter förlossningsdatum. Garantin innebär att du har rätt att returnera produkterna om graviditeten eller förlossningen inte skulle gå bra. Vid tillämpande av förlossningsgarantin skall produkterna vara oanvända och du skall kunna visa ett läkarintyg.

 

kontakt2.png