Gör din egen barnmat och puré!

Många är vi som oroar oss för maten vi ger till våra barn. Många är skeptiska till färdiglagade barnmatsburkar, och är osäkra på om de innehåller all den näring som barnen behöver få i sig. Många vill laga egen barnmat, men det kanske känns jobbigt och svårt. Man vet inte alltid hur man ska gå tillväga egentligen?

Vi vill tipsa om ett enkelt sätt att laga egen barnmat och puré – riktigt busenkelt! Det behöver inte vara krångligt alls.

På recept.nu skriver kocken Kristina Holmsen och tipsar om att enkelt kunna laga maten själv:
Gör 8 olika puréer på 25 minuter!

INGRIDIENSER:
gröna ärtor, djupfrysta
fryst majs
palsternacka
morot
potatis
aprikos
katrinplommon
bär

GÖR SÅ HÄR:
1.
Tänk alltid på att koka i lite vatten, så mycket att det bara precis täcker råvaran. På så sätt får man behålla mera av vitaminerna. Salta inte heller kokvattnet. Kyl ner purén direkt efter tillagning. Med tanke på att det är färsk mat så är det lämpligast att frysa in direkt.

2. Gröna ärtor: Djupfrysta ärtor innehåller inget salt. Lägg dem i en kastrull och måtta upp lite vatten, bara så att det precis täcker. Koka ärtorna i 5 minuter. Mixa och passera dem sedan och späd eventuellt med lite av kokvattnet.

3. Majs: Tillagas på samma sätt som ärtorna.

4. Palsternacka: Skala, dela och koka palsternackan tills den blir mjuk, mixa och späd eventuellt med lite av kokvattnet.

5. Morot: koka tills den blir mjuk, mixa och späd ev med kokvattnet.

6. Potatis: Koka den tills den är mjuk och pressa. Potatisen skall inte frysas in. Kom ihåg att färskpotatis kan innehålla solanin som bland annat kan ge diarré och illamående. Använd aldrig grön potatis.

7. Aprikos/Katrinplommon: Skölj och koka i cirka 10 minuter i sparsamt med vatten. Mixa och passera.

8. Bär: Köp frysta (osockrade) eller färska bär och mixa och passera. Tänk på att barn kan reagera på jordgubbar med små röda prickar vid munnen.

TIPS:
När portionerna blivit större är det bra att blanda i en tesked olja eller margarin i varje lagad måltid, småbarn kan behöva extra fett.


FOTO: Fredrik Sandin Carlsson
(Källa: Recept.nu)