Sömntips

Är du en av dem som blir väckt av ditt morgonpigga barn som är redo att stiga upp kl 05.00 på morgonen? Hur gör man för att bryta denna vana och få barnen att sova något längre in på morgonkvisten? Här kommer några knep värda att testa!

  • Rutiner: Att ha morgonrutiner är viktigt, och att vara konsekvent med att morgonen inte börjar före 06.00
  • Tidigare kväll: Det låter konstigt, men att tidigarelägga sängläggandet kan få barnen att sova längre på morgonen. Många vågar inte testa då de tror att barnen ska vakna ännu tidigare på morgonen, men det kan vara värt ett försök.
  • Ha kvar nattmiljön: Att det blir ljust i rummet kan få vem som helst att vakna till på morgonen. Se därför till att stänga solen ute så det är mörkt även när det börjar bli morgon.
  • Mätt i magen: Att äta något innan ni nattar barnen kan förhindra att de vaknar av hunger på morgonen.
  • Ligg kvar: Berätta för ditt barn att de inte behöver stiga upp ur sängen utan kan ligga kvar och läsa en bok, lyssna på musik eller titta lite på tv. Be honom eller henne att vara tysta och respektera att mamma och pappa behöver vila en stund.
  • Turas om: Att turas om och gå upp med barnet på morgonen, på det sättet får båda sova ut ibland.
  • Lägg er i tid: Ibland kan det vara skönt att gå och lägga sig tidigt. Strunta i alla måsten och gå och lägg er samtidigt som barnen. Så vaknar ni utvilade dagen efter.
  • Håll ut: Allt blir bättre med tiden. Ditt barn är inne i en fas som snart går över. Snart är ditt morgonpigga barn ett minne blott och du får börja tampas med en tonåring som inte går upp före lunch.