Leker mitt barn rätt?

Att se sina barn leka kan vara bland det bästa som finns. Att barn behöver leka för att utvecklas och förstå sin omgivning är sedan länge känt. Därför kan vi som föräldrar också bli väldigt nojiga över hur våra barn leker, hur mycket de leker, om de leker med andra, om de leker på egen hand eller kanske inte leker alls?

Vad räknas egentligen som lek? Finns det någon definition på hur barn ”ska” leka? Finns det kanske till och med viss typ av lek som anses bättre eller sämre? Faktum är att barn och vuxna har olika syn på vad lek är, vilket kanske också är svaret på varför vi många gånger står med så mycket funderingar kring varför barn leker som de gör.

När vi pratar om barn och deras lek, så är det ofta tre punkter man fastnar vid:

  1. Mitt barn leker fel
    Ibland kan man komma på sig själv sitta och försöka styra barnens lek till någonting man själv anser vara passande och lärorik. Vuxna har en tendens att styra leken mot det lugna och sansade hållet, samtidigt som leken inte får vara varken för tyst eller för högljudd. Den aktiva leken där barnen ”bara skuttar runt och tjoar” glöms ofta bort, men är precis lika mycket lek som någonting annat. Likväl som den helt tysta leken också är lika mycket lek. Det är viktigt att barn får tid att leka i fred, de behöver lugn och ro att tänka själva och bara vara. Trots att vi vuxna kanske inte förstår vad som händer bara, så kan barnen alltså vara mitt inne i en lek.
     
  2. Mitt barn kan inte leka själv
    Att barn inte leker själva beror inte på att de inte kan, utan beror ofta på att föräldrarna alltid finns där att leka med. Barn vill gärna ha de vuxnas uppmärksamhet och vi är ofta alldeles för rädda för att säga nej. Vi kanske inte har tid, ork eller helt enkelt ingen lust att sitta på golvet och leka. Att låta barnen klara sig ensamma en stund leder oftast (efter lite gnäll 😉) till att barnen själva kommer igång och leker. ”Man måste ha tråkigt ibland för att kunna ha kul”.
     
  3. Mitt barn leker inte med andra barn
    Att barn inte leker alls eller står utanför den gemensamma leken kan ofta bero på att barnen antingen själva drar sig undan eller att barnen inte förstår varandras lek. Därför stöter de istället ut varandra, och då är det viktigt att vi vuxna finns i närheten kring leken för att skapa säkerhet och struktur. Vetskapen att en vuxen man litar på finns med på ett hörn främjar att våga leka med andra barn, och med lite hjälp på traven kan barnen sedan leka tillsammans.

I lekens värld kan ju nästan allting (med lite fantasi) bli vad som helst 😊 En spade kan bli ett flygplan och en bänk kan bli en båt. Däremot finns det leksaker som bevisat är bra för barn och deras utveckling. Dockor är ett bra exempel på en sådan leksak. Att leka med dockor uppmuntrar till olika typ av lek, utveckling och fantasi - både i leken ensam och leken tillsammans med andra. Den skapar också en kreativitet där barnet bygger upp sin identitet, återupplever och repeterar händelser som de själva upplevt kring vuxna, menar Lars-Erik Berg, professor i socialpsykologi. Att leka med dockor är ett sätt för barnen att skaffa sig empati och förståelse för hur man tar hand om någon.

Eftersom dockor också är någonting många av våra barn tyr sig åt redan från tidig ålder, så tänkte vi tipsa om de härliga dockorna från DesignAFriend! Dessa kompisar älskar att bli ompysslade och umgås med vänner. De tycker även om att gå till frisören, shoppa kläder och åka iväg på semester  ✈

trends_designafriend.jpg1. Docka Isabella 2. Stylistsalong 3. Kimono 4. Sminkbord 5. Docka Ellie 6. Pyjamas

 

Oavsett hur ditt barn leker tränas det sociala samspelet och främjar kreativitet.
All lek är bra lek! ❤

 

 

 

 

 

Källa

pedagogiskamagasinet.se/barn-och-vuxna-har-olika-syn-pa-lek/

specialpedagogik.se/forandrat-arbetssatt-kan-fa-barn-att-leka/

forskolan.se/docklek-ger-identitet/