Småbarn och sömnbrist? Så här klarar du det!

Kära sömn, jag saknar dig! Ja, det här med sömnbrist är nog något de flesta föräldrar kommer att få känna på under småbarnsåren. Det är många omtumlande känslor, sena nätter och ständig oro, vilket lätt resulterar i att sömnen drabbas. I dagens inlägg tipsar vi om 7 saker ni kan göra för att på bästa sätt få ut så mycket som möjligt av er sömn.

 

  1. Regelbundna sovtider!
    Försök hitta regelbundna sovtider varje dag. ”Det är inte det lättaste”, tänker ni. Och självklart är det så klart lättare sagt än gjort, men om du försöker att hitta regelbundna sovtider kommer kroppen att lära sig när det är dags att sova och när det är dags att gå upp – du får en bättre och djupare sömn.
     
  2. Tupplur eller inte?
    Några tupplurar under dagen är kanon för alla små barn, men tyvärr kan de rubba sömnrytmen för oss vuxna med sömnproblem. Upplever du däremot inte problem med din sömn så är det fritt fram att ta tupplurar, passa på att blunda när din lille knodd sover. 
     
  3. Perioder med tillräcklig sömn
    Har du en partner kan det vara en idé att dela upp de sömnlösa nätterna. Undvik att ta ”varannan gång”, utan dela istället upp ansvaret veckovis så att ni båda kan få perioder med tillräcklig sömn. På så sätt fungerar ni bättre och orkar mer, när den andra kanske är lite tröttare.
     
  4. Oro
    …är ofta en bidragande faktor till dålig sömn. Det är lätt att ligga och grubbla precis när man har lagt sig i sängen och ska sova, vilket bara skapar en onödig oro och stress. Försök komma till ro med att det du grubblar över inte ska eller kan lösas nu, utan är bättre att släppa för stunden och ta tag i nästa dag istället.
     
  5. Skriv listor
    Vad ska vi äta imorgon? När hade vi tvättid? Och vilken tid skulle vi på öppna förskolan på onsdag? Skriv ner dina tankar! Det behöver inte betyda att du ska hinna med allt, men att bara få ner allt du tänker på kan skapa ett lugn. Du stressar ner och har lättare att unna dig en bra sömn. 
     
  6. Varva ner mot kvällen
    Skapa sömnförberedande rutiner för både dig och din knodd. Tre exempel:

    -Stäng ner all teknik en timma innan läggdags, då det blå ljuset från skärmar försämrar sömnkvalitén.
    -Dra ner på kaffe, te, och läsk (speciellt innan läggdags). Du bör ta din sista kopp/glas tidig eftermiddag.
    -Sänk ljuset ett tag innan du har tänkt lägga dig.
     
  7. Skapa rätt känsla
    Hur ett sovrum är möblerat med färger, inredning och belysning kan påverka mycket när det gäller din sömn. Ett sovrum behöver vara en mysig plats där man känner sig trygg och kan sova gott. Harmoniska färger att sträva efter i sovrummet är jordnära toner som grå, beige och grön. När det kommer till saker är det bra att framhäva personliga detaljer och favoritprylar. Det kan vara ett inramat foto, ett minne från semestern eller någonting annat som ligger dig extra varmt om hjärtat. Låt även sovrummen vara tysta, mörka och svala.

 

Avslutningsvis kommer det bli en del nätter med mindre sömn, speciellt under barnens första år. Se till att ta vara på den sömn du faktiskt får och sänk kraven. Alla nätter måste inte vara perfekta. Om du accepterar dålig sömn emellanåt släpper oftast en del oro och du kommer då kunna somna lättare ❤

 

 

Källa

@emsloo

www.elle.se/sovrum-farg-mala-sova-battre/

www.1177.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Skrik/Barn-och-somn/