Så får du ditt barn att somna!

Att få sina barn att somna är lättare sagt än gjort. Barn vill inte alltid sova, bara för att vi föräldrar vill att de ska göra det. I dagens inlägg tipsar vi om fem steg som kan underlätta processen kring nattningen.

Hur mycket sömn barnen behöver beror på ålder. Nedan ser ni en generell skala på hur mycket sömn ett barn behöver:
0-3 månader: 15-18 timmar per dygn
3-12 månader: Upp till 17 timmar per dygn
1-3 år: 12-13 timmar per dygn

1. Skapa en trygg sovplats
När bebisar ligger i magen är det trångt och varmt. Eftersom det här är vad de små är vana vid kan det vara bra att de första månaderna försöka återskapa deras säng till ett liknande plats. Det kan du göra med hjälp av babynest, filtar, kuddar och liknande saker som ger en ombonad känsla.

2. Lugnande bakgrundsljud
Någonting annat som barnet känner igen sedan mammas mage är ett jämnt bakgrundsljud. Testa att sätta på en dammsugare i ett annat rum eller låt tvättmaskinen stå på när barnet ska nattas.

3. Variera nattningen
Istället för att använda sig av ett sätt (hur bra det än är) när du vill få ditt barn att somna så kan det vara bra att försöka variera sätten. På så sätt slipper du stå där helt hjälplös när ditt enda trick slutar att fungera. Dessutom slipper du göra samma sak om och om igen när det är läggdags.

4. Ha det mörkt i rummet
Om det är möjligt att släcka ner och dra för gardiner så är det en fördel då barn sover som allra bäst i mörker. Det kan även vara bra att släcka ner en stund innan läggdags för att på så sätt förbereda barnet. Stäng ner saker som mobiltelefoner, surfplattor och TV. Vid tre månaders ålder börjar barn producera sömnhormonet melatonin, ett hormon som signalerar att vi ska bli trötta. Dessa signaler kan försämras om barnen har ljust omkring sig. Ju mindre ljus, desto mer naturligt träder melatoninet in och vi blir trötta.

5. Steg för steg
Det är bra att gradvis försöka gå över från att lägga banrnen när de redan har somnat, till att lägga dem när de fortfarande är vakna. Ett sätt som fungerar för många är att efter själva nattningsprocessen flytta sig längre och längre bort från barnsängen varje kväll. Att ta det stegvis och försiktigt skapar en trygghet hos ditt barn, som lättare får hen att slappna av och därmed lättare kunna somna.

Ibland är det just mörket som skrämmer och då kan det behövas lite hjälp på traven för att våga somna. Några nattlampor vi vill tipsa lite extra om är de mysiga lamporna från Pababo. De är fina, innovativa, ger rogivande ljud/musik i det annars ganska läskiga mörkret. Lamporna är dessutom sladdlösa och kan därför placeras varsomhelst. Ljuset är svagt och vakar över barnen, utan att väcka dem!

Att få barn att somna-GIF.gif
1. Barbapappa 2. Muslampa 3. Hundlampa 4. Stjärnlampa, beige 5. Stjärnlampa, blå

 

_________________________________________
@jonnakristiansson

1177