Svalkande och nyttiga mellanmål

I dagens inlägg tipsar vi om goda, nyttiga och svalkande mellanmål som passar perfekt när sötsuget slår till – speciellt under sommaren.

Bananglass i stora lass
Du behöver:
Bananer

Gör så här:
Det här kan vara det enklaste sättet att ”göra glass på”. Det enda ni behöver göra är att skära bananerna i halvor, skivor eller sticka in en glasspinne/ tandpetare i dem, frys in och servera som pinnglass. Vill ni lyxa till det lite extra kan ni doppa dem i choklad och kokos innan de åker in i frysen. För en lite krämigare bananglass kan ni även slänga ner en skvätt yoghurt i mixen! 

Nyttigt, enkelt och gotti gott gott. Även ett perfekt sätt att ta vara på övermogna bananer.
 

Nyttiga energibollar
Små energibollar passar ju perfekt till utflykten, både gott och nyttigt! Vill ni inte äta alla på en gång fungerar det jättebra att frysa ner dem till nästa gång ni vill ha någonting att smaska på!

Du behöver:
2 msk Honung
1 dl Jordnötssmör
2.25 dl Havregryn
1 dl Linfrö
1– 2 msk vatten

Gör så här:
Ner med alla ingredienser (förutom vatten) i en mixer
Mixa ihop till en krämig deg och tillsätt vatten efter behov
Rulla till 15 jämnstora bollar – färdigt!

Förvara sedan de som blir över i kylskåpet.

energibolll_780X500.jpg


Godisremmar utan socker
Du behöver:
Valfria bär

Gör så här:
Klä en plåt med bakplåtspapper och sätt ugnen på 50°C
Mixa bären till en slät puré – mixa ner bananen om du vill ha lite sötma
Bred ut bärpuréen på plåten
Torka mitt i ugnen i 4–7 timmar

Sätt en sked i springan så att luckan är lite öppen hela tiden för att släppa ut fukt. När fruktlädret inte längre är kladdigt är det klart!

Klipp lädret till remmar och förvara i tätslutande burk med lock, mums!

bärremmar_780X500.jpg

 

 

________________________________________________________________________________

veckorevyn.com/nyheter/livsstil/5-snabba-snacks-som-ar-sa-goda-och-dessutom-nyttiga/
lesscarbs.se/paleo/bananglass-med-choklad/