Tips på näringsrik mat för att stärka barnens immunförsvar

Vill ditt barn bara äta korv och köttbullar? Föräldrars och barns syn på mat kan minst sagt se lite olika ut. Alla vill vi ge våra barn en varierad och näringsrik kost, det är dock lättare sagt än gjort. I dagens inlägg tipsar vi om några enkla knep till näringsrik och rolig mat, som både barn och vuxna tycker om.

Smoothies

Ett väldigt bra sätt att få i barn mer nyttigheter är att göra smoothies, något som dessutom går att variera i oändligheter. Du kan till exempel ha i olika bär, frukter, grönsaker, yoghurt, mjölk och så vidare. Även veganska alternativ som mandel- och sojadryck är supergoda i smoothies.

När du ändå håller på att mixa din smoothie kan du passa att lägga i lite nyttiga fröer och kärnor. Det här bidrar med massor av näring och ger inte någon smak i din smoothie, vi kan lova att barnen inte ens kommer att märka av det. Tips på fröer och kärnor är till exempel pumpakärnor, solroskärnor, chiafrön, hampafrön och sesamfrön.

Här nedan får du tips på två goda smoothierecept:

Banan och bär smoothie

1 banan
Yoghurt efter smak och konsistens
Blandade favoritbär
Dina favoritfröer  
Honung (uteslut honungen om du har smaksatt yoghurt)

Mixa ihop allt och njut!

Förstabild 4.png

Grön supersmootie

Grönkål
Mango (godast med fryst mango så blir smoothien kall)
Ingefära
Gurkmeja
Färsk citron
Honung
Vatten

Många blir lite skeptiska när det kommer till gröna smoothies men den här måste ni bara ge en chans! Frisk i smaken, full av nyttigheter och påminner lite om piggelinglass. Gott för både barn och föräldrar.

Förstabild 3.png

 

Toppa med bär

Ett annat enkelt sätt att få i barnen mer näring är att toppa favorityoghurten med bär. Både färska bär som frysta fungerar superbra. För surt? Testa att ringla på lite god honung, det gör susen. Dock är det viktigt att INTE ge någon honung till barn under 1 år eftersom det är giftigt för dem.

 

Grönsaker på annat vis

Gillar barnen inte grönsaker? Hitta nya sätt att tillaga dem. Du kan exempelvis koka grönsakerna mjuka, mixa till en puré eller tillaga de krispiga i ugnen. Kanske kan man göra roliga figurer av vissa grönsaker eller tillsätta en god dipp? Testa dig fram ihop med dina barn, börja förslagsvis med ett säkert kort som kokta morötter med smör.

Ett annat bra knep är att ge barnen små skålar med grönsaker medan de väntar på att maten ska bli klar, det blir som ett litet för-snacks.

 

Variera inköpen

Det är lätt hänt att vi hamnar i ett ekorrhjul av att köpa samma produkter när vi handlar. Testa att köpa hem frukter och bär som ni inte brukar köpa. Kanske kan barnen uppskatta kiwi, mango, avokado, björnbär, passionsfrukt eller papaya? Prova er fram och våga testa nytt.

 

Smyg in grönsaker i maten

Ett annat knep är att göra grönsakerna osynliga, genom att smyga in dem i maten. Testa till exempel att riva ner morötter eller blomkål i köttfärssåsen. Blomkål är även enkelt att riva ner i ris och barnen kommer knappt märka någon skillnad.

Pannkakassmet är även ett bra kamouflage för grönsaker. Nästa gång du gör pannkakor kan du testa att byta ut lite av det vita mjölet till kikärtsmjöl för extra protein. Man kan även röra ner lite vita, mosade bönor eller en mosad banan.

 

Servera maten på roliga tallrikar

Det är ingen nyhet att vi även äter med ögonen. Därutav är det viktigt att maten ser inbjudande ut och det kan exempelvis fina och roliga tallrikar hjälpa till med. Kanske blir det lättare att få i sig sina nyttigheter om man får äta ihop med Babblarna eller Bamse, Skalman och Lillsekutt? Klicka här för att spana in vårt utbud av bestick och servering här på Jollyroom

 

I grund och botten handlar det om att testa sig fram, våga vara kreativ och göra det ihop med barnen. För ett tag sedan frågade vi våra följare vad deras barn hade för favoritmat. För lite inspiration till nya rätter kan du spana in det inlägget där du även hittar en lista på ovanliga favoritmaträtter bland barn. Klicka här för att komma dirket till listan